ELEKTRONICA ZORGT STEEDS VAKER VOOR AUTOPECH

elektronica 2019

De toegenomen elektronica in je auto zorgt er steeds vaker voor dat je met pech aan de kant van de weg staat. Vooral de batterij zorgt voor problemen. Dat ontdekt de Duitse mobiliteitsorganisatie ADAC in zijn pechstatistieken.

In 2018 zorgde volgens ADAC de elektronica in auto’s voor 52,1 procent van de pechoproepen die de Duitse mobiliteitsorganisatie binnenkreeg. 42 procent daarvan had alleen met de batterij te maken. In 1998 zorgden elektronicaproblemen amper voor 31,3 procent van de pechgevallen. Volgens ADAC komt dat omdat een auto steeds meer elektrische besturingssystemen en verbruikers heeft, die veel van het batterijmanagement vragen.

Motortechniek verbeterd

Het aantal pechoproepen voor problemen met het motormanagement is dan weer sterk afgenomen. Zaken als injectie, sensoren en ontsteking veroorzaakten in 1998 nog 32,5 procent van de pechgevallen, terwijl dat afgelopen jaar amper nog in 19 procent van de gevallen voorkwam. Dat komt omdat de motortechniek de afgelopen twintig jaar sterk is verbeterd, zegt ADAC.

BMW blijkt betrouwbaar

In 2018 bleken vooral verschillende modeljaren van de BMW 1-Reeks en 3-Reeks betrouwbaar, net als de BMW 2-Reeks, 4-Reeks, X1 en de Mitsubishi Colt. Onderaan de tabel staat de Ford S-Max van modeljaar 2009: daarvan moesten gemiddeld 113 eigenaars per 1.000 S-Max-modellen naar ADAC bellen. Ook de Nissan Qashqai van bouwjaar 2015 en 2016 blijkt met 30 en 40 pannes per 1.000 Qashqais hoger te scoren dan gemiddeld.

Nog weinig elektrische auto’s

Elektrische auto’s komen op de Duitse wegen nog niet zo vaak voor, zegt ADAC. Zij zijn dus maar gering vertegenwoordigd in de pechstatistieken. In 2018 moest ADAC 400 keer uitrukken voor pech met een elektrische auto.

De gedetailleerde resultaten van verschillende bouwjaren voor meer dan 120 modellen vind je (in het Duits) op de website van ADAC.

Bron Vroom: https://www.vroom.be/nl/nieuws/elektronica-zorgt-steeds-vaker-voor-autopech-21662

admin Nieuws

Duits onderzoek: diesel is beter voor milieu dan elektrisch

diesel 2019

Duits onderzoek: diesel is beter voor milieu dan elektrisch

Elektrische auto’s zijn alleen op papier beter voor milieu. In werkelijkheid vertegenwoordigen ze per kilometer een hogere CO2-uitstoot dan dieselvoertuigen. Dat is de conclusie van een studie van de universiteit van Keulen onder leiding van fysicaprofessor Christoph Buchal.

Accu’s zijn vervuilend

Dat een accu van een elektrische auto, niet bepaald klimaatvriendelijk is, weten we intussen. Los van ethische problemen die te maken hebben met het winnen van die zeldzame grondstoffen, gebeurt het ook zelden op een ecologische manier.

De studie gebruikt de Tesla Model 3 als toetssteen. Die heeft één van de efficiëntste accu’s en elektrische aandrijfsystemen op de markt. Maar daar vertegenwoordigt de batterij alleen nog altijd een CO2-uitstoot van 11 à 15 ton. Bij een levensduur van 10 jaar voor de accu en een gemiddelde afstand van 15.000 kilometer per jaar, betekent dat al 73 tot 98 gram CO2 per kilometer. Wanneer ook nog de Duitse elektriciteitsmix in rekening gebracht wordt, belast een elektrische auto het klimaat 11 to 28 procent meer dan een modern dieselvoertuig, staat in de studie te lezen.

Wat is de échte CO2-uitstoot?

Wordt het elektriciteitsverbruik verrekend, dan stoot die Tesla in werkelijkheid tussen 156 en 181 gram CO2 per kilometer uit. Dat is merkbaar meer dan een dieselwagen van dezelfde afmetingen.

De studie is ook ongemeen scherp voor de Europese politiek. Die beschouwen elektrische wagens als zero-emissievoertuigen, en negeren compleet dat de stroom eerst opgewerkt moet worden. De onderzoekers beschouwen de voorgeschreven CO2-norm die Europa vanaf 2030 zal opleggen als ‘onrealistisch’. De drempel van 59 gram per kilometer komt overeen met een verbruik van 2,2 liter diesel of 2,6 liter benzine per 100km.

Liever een auto op aardgas

De aangekondigde grenswaarden verplichten autobouwers om een aanzienlijk deel van hun toekomstige verkopen in elektrische auto’s te realiseren. Maar, zo concludeert de universsiteitsstudie, dat zou net slechter zijn voor het milieu. De wetenschappers suggereren dat het klimaat vooral gebaat zou zijn met een omschakeling naar methaan of aardgas. “Daarvan is de CO2-uitstoot nog een derde lager dan bij een dieselmotor”, klinkt het.

admin Nieuws

Ben jij nog mee? “Minder diesels zorgen net voor méér CO2”

De CO2-uitstoot van personenwagens is na een jarenlange daling vorig jaar opnieuw gestegen, in België zelfs met 4%. De reden? “We vervangen diesels door benzineauto’s, terwijl die fors meer CO2 uitstoten”, aldus docent autotechnologie Mark Pecqueur.

Jarenlang ging het in Europa de goede weg op, qua uitstoot van CO2 of koolstofdioxide. Maar cijfers van het onafhankelijk Europese onderzoeksbureau JATO tonen nu aan dat na een jarenlange daling de CO2-emissie vorig jaar met 2,4% steeg, nadat er in 2017 al een zeer kleine stijging was opgetekend. Voor België gaat het zelfs om een stijging met 4%, wat het in Europa de op een na slechtste leerling van de klas maakt.

De stijgende curve verbaast, gelet op alle beleidsmaatregelen om de luchtvervuiling door autoverkeer een halt toe te roepen. Maar die verbazing leeft niet bij specialisten.

“Er is vandaag veel campagne tegen dieselauto’s, waardoor veel mensen op een benzinewagen overschakelen, maar velen weten niet dat benzinewagens fors meer CO2uitstoten”, zegt Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Thomas More hogeschool. “Bovendien zijn vandaag SUV’s bijzonder populair, de stedelijke terreinwagen. Maar doordat die wagens groter en zwaarder zijn én meer luchtweerstand opwekken, is hun uitstoot hoger dan bij een gewone benzinewagen.”

Alleen in landen waar vorig jaar veel elektrische of hybride wagens werden gekocht – Noorwegen, Nederland en Finland – daalde de CO2-uitstoot.

Pecqueur roept daarom beleidsmakers op genuanceerder om te gaan met het antidieselverhaal. “Want recente dieselmotoren van Euro 6 Temp halen vandaag ongeziene resultaten qua uitstoot.”

Onderzoeksbureau JATO onderzocht ook per automerk welke constructeur met zijn modellen voor de minste CO2-uitstoot zorgt. Goud is daarbij voor Toyota, met een gemiddelde CO2-uitstoot van minder dan 100 gram per kilometer. Daarna volgen Peugeot en Citroën. Hekkensluiters zijn Volvo, Mazda en Mercedes, die laatste met een gemiddelde uitstoot van bijna 140 gram per kilometer.

 

Bron nieuwsblad 19/03/2019

Euro 95, Euro 98 en diesel krijgen andere naam

Euro 95, Euro 98 en diesel krijgen andere naam: zo vergist u zich niet aan de pomp

Vanaf 12 oktober worden de namen en symbolen voor de verschillende soorten brandstof in heel de Europese Unie (en zeven andere landen) gelijkgesteld, zo meldt de FOD Economie. Let dus goed op de volgende keer dat u moet tanken, want er is verwarring mogelijk. Zo staat de “b” van benzine nu plots voor (bio)diesel. Een overzichtje:

Benzine

Op dit moment kan u in ons land kiezen tussen Euro 95 of Euro 98. Die maken plaats voor E5 en E10 (in Frankrijk heb je ook nog E85). De letter “E” verwijst naar ethanol en het cijfer slaat dan weer op het percentage dat de motor van het voertuig aanvaardt. E5 is dus benzine met maximaal 5 procent ethanol, E10 met 10 procent… De nieuwe namen voor de benzinevarianten worden telkens in een cirkel geplaatst.

Diesel

Diesel maakt dan weer plaats voor B7B10 en XTL. De “B” verwijst naar biodiesel, het cijfer slaat hier eveneens op het percentage biodiesel dat de motor accepteert. B7 is dus diesel voor een wagen die 7 procent biodiesel ondersteunt. XTL staat dan weer voor (paraffinische) synthetische diesel, die geproduceerd wordt op basis van aardgas, plantaardige oliën of dierlijke vetten. De nieuwe namen voor diesel worden telkens in een vierkant geplaatst.

Gas

De verschillende types gassen worden voortaan aangeduid met een afkorting en worden in een ruit geplaatst. H2 staat voor waterstof, CNG voor gecomprimeerd aardgas, LPG voor vloeibaar petroleumgas en LNG voor vloeibaar aardgas.

Waar is dit van toepassing?

De veranderingen kaderen in een Europese richtlijn uit oktober 2014 en worden toegepast in de 28 lidstaten van de Europese Unie en ook in Liechtenstein, IJsland, Noorwegen, Macedonië, Servië, Zwitserland en Turkije.

Waarom de verandering?

De Europese Unie wil consumenten helpen bij de keuze van de geschikte brandstof voor hun voertuig, vooral met het oog op de invoering van nieuwe brandstoffen.

Verwarring

Zullen de aanpassingen niet net tot het omgekeerde leiden en verwarring veroorzaken? Zo staat de “b” van benzine plots voor diesel… Wordt er niet gevreesd dat we nu massaal verkeerd gaan tanken? “Het zal wellicht even aanpassen zijn”, geeft Chantal De Pauw, woordvoerder van de FOD Mobiliteit, toe. “Maar er komt een overgangsperiode waarin beide benamingen zullen worden gebruikt. Hoelang die periode duurt, is afhankelijk van hoe snel de mensen de klik in hun hoofd maken. Daarnaast komt er ook een online campagne om de consument te informeren. We zijn er echter van overtuigd dat de aanpassing op lange termijn in het voordeel van de consument zal zijn.”

Dat gelooft ook Johan Mattart van Brafco, de Federatie van Brandstofverdelers. “Met de komst van nieuwe varianten zal er op termijn nood zijn aan een duidelijk en uniform label, zodat niemand zich nog kan vergissen. Op korte termijn zal de consument zich inderdaad moeten aanpassen. Om verwarring te vermijden raden wij onze leden aan om de woorden diesel en euro 95 of 98 ook gewoon op de pomp te laten staan. Blijvend. De Europese richtlijn verbiedt dat niet, de nieuwe informatie moet gewoon ook duidelijk vermeld zijn.”

Dure stickers

Brafco is dan weer minder gelukkig met de prijs van de stickers die het Bureau voor Normalisatie (NBN) aanrekent. “3 euro per sticker! Ze profiteren van de situatie omdat ze een monopolie hebben”, aldus nog Mattart.

Waar vinden we de nieuwe etiketten?

Normaal gezien zouden alle tankstations tegen 12 oktober de nodige veranderingen hebben moeten aangebracht. Daar zullen controles voor komen, al zal er ook een korte periode van “tolerantie” zijn. De nieuwe symbolen moeten ook terug te vinden zijn bij autohandelaars, op de vuldop van nieuwe wagens en in de gebruiksaanwijzingen.

 

Bron: Nieuwsblad 03/10/2018 Klik hier